Hejmo kredit
Intro
Hejmo hade visionen att förändra bolånemarknaden till konsumenternas fördel. Svenska bolån skulle finansieras genom en fond, i vilken institutioner skulle kunna investera.
Ansökansprocess, bolånehandläggning och administration skulle allt skötas digitalt, och målet var en unikt smidig ansökan, och transparent räntesättning.
Resultatet blev en unik kreditgivningsplattform, med en helt digital ansökan.
Min roll
Jag satt som spindel i nätet genom hela produktionen, från idé eller problem, utredning, prioritering, design och utveckling. Jag skötte avstämning med stakeholders, testning och utvärdering av implementering, och organiserade features i stories.
Tjänst för bolånetagare
Problem
Som bolånetagare upplever du bolån som komplicerade och svåra. Din ränta är knuten till hur bra kund
du är hos banken och hur bra du är på att förhandla med din bankman.
Modellen är icke-transparent och orättvis.
Mål
Erbjuda en effektiv, transparent och vänlig kundresa för bolånetagare hos Hejmo kredit.
Process
Time-to-market var kritiskt, en rad konkurrenter låg i startgroparna och några hade redan lanserat erbjudanden.
Utifrån en initial hypotes byggde vi en första version av en ansökan för kund - med integrationer för att hämta data
om bolån, och kreditupplysningar.
Tillsammans med bolånehandläggare, och pr-byråer revideras vi flödet kontinuerligt - dels angående vilken data
som samlas in, vilka slutsatser vi kan dra - och anpassning av branding.
Vi bjuder in potentiella användare att gå igenom gränssnittet för att fånga oklarheter och trösklar. Enkäter, användartester och intervjuer hjälper oss till insikterna att låntagare uppskattar:
- Känslan av att ha kontroll
- Tydlig kommunikation ex att använda faktiska kronor för att kommunicera
- Seriositet - ex att verifiera telefonnummer, att logga in med BankId
Resultat
En webapp för en bolåntagare att:
- Jämföra sin nuvarande bolåneränta med Hejmos
- Ansöka om flytt av bolån
- Flytta sitt bolån
- Hantera sitt bolån hos Hejmo, ex månadsamortering, extra amorteringar, se fakturor, eller sköta kontakt med en handläggare.
Vintern 2022 bordar en första kund, men företaget i denna form tar stopp pga lyckas inte finna tillräckliga investerare till fonden.
App för bolånehandläggare
Problem
Ansökningar eller framförallt kontrakt, har hittills signerats på och förvarats på ett fysiskt papper. Hur kan vi förenkla och effektivisera data hantering, och förbättra bolånehandläggares arbetsverktyg - från ansökan till signering och lagring.
Mål
Digitalisera handläggningsprocessen för bolåneansökningar, med ett skräddarsytt system för Hejmos ansökansprocess och utbetalning.
Process
Tillsammans med ett team rutinerade bolånehandläggare kartlägger vi arbetsgången med bolåneansökningar, vrider och vänder på koncept och kategoriserar data.
Stakeholders och regelverk att ta hänsyn till är ex GDPR, motverka penningtvätt och terror-finansiering, marknadsföring och kreditlagstiftning.
Vi definierar den process som en bolåneansökan måste gå igenom, och bygger ett system med ett antal hållpunkter.
Genom kontinuerliga utvärderingar av systemet, flöden och arbetsgång, överlämningar och ansvarsområden inom organisationen - fångar vi frågetecken, motverkar att kunskap fastnar i silos, och verifierar att vi är på rätt kurs.
Återkommande punkter som vi lär oss hantera är bl a att:
- Begrepp och koncept har olika betydelser för lekmän och professionella bolånehandläggare
- Tidigare gemensamma och bärande koncept, ställs på sin spets när data och original digitaliseras, vad innebär ex att ge kund ett ”dokument”
Resultat
Vi bygger ett web-baserat gränssnitt med en flexibel struktur av koncept och data.
Ett arbetsflöde för hantering av bolåneansökningar, med automatiska kontroller för att hantera risker, rapportering av data,
fakturering, kommunikation med konsument, och integration av tredjepartstjänster för ex kontroller av sökande.
Enligt erfarna handläggare - en ny och unik plattform som inte tidigare funnits på marknaden.
Designsystem
Problem
Hur skapar vi och förvaltar en konsekvent profil, kommunikation och kvalitet för Hejmo?
Hur undviker vi att ansvar för content och produkt faller mellan stolar, eller fastnar på en specifik yrkestitel?
Hur kan vi minska klyftor mellan content, copy, design och kod?
Mål
Skapa en samlad, tillgänglig och levande dokumentation av design, brand, copy och kod - med syftet att:
- Öka kvalitet - Fler ögon kan hjälpa till att få konsekvent design, språk, kod etc
- Öka förståelse - Kod och design lever tillsammans och motverkar silos
- Minska osynk mellan dokumentation och produktion
- Öka hastighet att ta en feature från skiss till implementering
Process
Designer och utvecklare definierade olika nivåer av ”byggstenar” influerat
av Brad Frosts atomic design.
För att kunna engagera fler i en organisation så behöver ett designsystem anpassas till de som ska använda det,
och tidigt bli en del av processer. Arbetet blir således aldrig ”klart” utan måste ständigt anpassas till verkligheten.
Resultat
Vi satte ihop en levande dokumentation för design och kod, med exempel och
förklaringar - att använda vid implementering av features.
Jag definierade riktlinjer att använda och tänka på i copy och kommunikation.
Tack vare biblioteket så gav vi fler i teamet möjlighet att producera kompletta komponenter till produktion.